KREATIVITI TERAS KECEMERLANGAN

SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI SK PADANG HILIRAN KUALA TERENGGANU

JALAN SULTAN MOHAMAD 20050 KUALA TERENGGANU | TEL:09-6241420 | FAX:09-6311400 | Email:TBA3092@yahoo.com.my | Kod Sek : TBA3092 | http://skpdghiliran.blogspot.com


WARGA GURU SESI 2014

WARGA GURU SESI 2014

STAFF SOKONGAN SKPH

STAFF SOKONGAN SKPH

Thursday

TEKNIK-TEKNIK PENGURUSAN TINGKAH LAKU

a) Peneguhan Positif dan Peneguhan Negatif.

  • mengikut Skinner, apabila sesuatu gerakbalas atau tingkahlaku yang dihasilkan adalah memuaskan, peluang mengulangi tingkahlaku operan ini akan bertambah.
  • tingkahlaku operan ini boleh diajarkan dan dipelajari melalui satu stimuli yang sesuai dan diberi sebaik sahaja wujudnya tingkahlaku operan itu.
  • contoh peneguhan positif : memberi pujian, penghargaan, hadiah dan sebagainya sebaik sahaja tingkahlaku operan yang sesuai berlaku.
  • contoh peneguhan negative : menghalau seorang murid yang membuat bising dari kelas dengan tujuan tingkahlaku tersebut akan dihapuskan supaya murid-murid lain dapat meneruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran tanpa gangguan.

b) Denda.

  • untuk menghentikan sesuatu tingkahlaku yang tidak diingini.
  • hanya boleh membawa kesan dalam tempoh yang singkat sahaja. Selepas itu tingkahlaku yang tidak diingini biasanya diulangi lagi.

c) Reverse Psychology

  • menggunakan psikologi untuk memodifikasikan tingkahlaku negatif kepada positif.
  • teknik ini memerlukan kemahiran guru memahami psikologi murid yang berkenaan serta mengenalpasti sikap, pandangan dan pemikiran dalamannya.
  • tujuan reverse psychology ialah untuk menginsafkan murid agar menghapuskan sikap negative dan memupuk sikap positif demi membentuk tingkahlaku yang diingini.

d) Shaping

  • proses pembentukan tingkahlaku yang diingini melalui beberapa peneguhan yang diberi secara beransur-ansur dekat kepada tindakbalas yang diharapkan.
  • pada mulanya, shaping digunakan untuk mengajar haiwan untuk melakukan aktiviti permainan seperti yang dapat dilihat dalam sarkas dan zoo. Mengikut ahli-ahli psikologi, proses shaping juga boleh digunakan untuk membentuk tingkahlaku manusia yang diingini.

e) Kontrak (lisan dan bertulis)

  • membuat perjanjian secara lisan atau menandatangani kontrak merupakan salah satu cara yang berkesan untuk memodifikasikan tingkahlaku negative kepada positif.
  • menandatangani kontrak secara formal di hadapan orang yang disanjungi, contohnya Guru Besar, akan meyakinkan murid berkenaan bahawa dia perlu memandang berat terhadap tindakan yang dijanjikan.
f) Kawalan kendiri
  • Menentukan tingkah laku yang ingin dimodifikasikan
  • Mengumpul data - mengenal pasti antiseden kawalan, menentukan respon peringkat awal, dan mengenal pasti akibat kawalan
  • Merancang program tindakan - memilih strategi untuk menambah atau mengurangkan kekuatan respon
  • Implement dan penilaian program
  • Penutup - menamatkan program


PENGURUSAN PENDIDIKAN KHAS

Rancangan Pendidikan Individu atau Ujian Rujukan Kriteria :

  • Bertujuan untuk menentukan taraf pencapaian individu murid pendidikan khas yang dikehendaki dalam sesuatu bidang kemahiran.
  • Guru menetapkan criteria pada peringkat paling minimum bagi setiap murid dan murid dikehendaki mencapai objektif pengajarannya.
  • Rancangan Pendidikan Individu diadakan setelah sesuatu kemahiran diajarkan.
  • Keputusan Rancangan Pendidikan Individu digunakan untuk menentukan sama ada murid berkenaan menguasai kemahiran dalam peringkat yang dikehendaki atau tidak.
  • Maklumat yang diperolehi daripada keputusan Rancangan Pendidikan Individu ini membolehkan guru merancang semula strategi yang sesuai untuk membaiki aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.

JENIS-JENIS TERAPI DALAM PENDIDIKAN KHAS

a) Terapi pertuturan

  • kaedah yang digunakan untuk membantu murid yang mengalami kesukaran dalam menyebut perkataan dan berkomunikasi.
  • membantu murid menghasilkan bunyi-bunyi bahasa.
  • melatih murid-murid yang menghadapi masalah artikulasi melalui latihan asas tertentu
  • antara aktiviti terapi pertuturan ialah : - latihan lisan.

- meniup belon.

- meniup kertas di atas air.

- mengetap bibir ; dan sebagainya.


b) Terapi Fizikal (fisioterapi)

  • memberi pengaruh yang besar terhadap kehidupan murid Pendidikan Khas. Ia bertujuan untuk membantu murid-murid yang mempunyai masalah kawalan motor. Terapi yang dilaksanakan ini akan dapat meningkatkan lagi perkembangan kemahiran motor kasar, motor halus dan perkembangan kecerdasan fizikal mengikut keutamaan.

c) Terapi Carakerja

  • merupakan aktiviti yang menjurus ke arah membantu individu bermasalah fizikal dan intelek bagi mengatasi ketidakupayaan semaksima yang mungkin. Aktiviti berfokus kepada kepelbagaian pergerakan dan kebolehan otot-otot untuk membantu murid mencapai kejayaan dalam bidang vokasional dan kerjaya.

d) Terapi muzik

  • bertujuan untuk mententeramkan murid supaya bersedia untuk belajar. Guru menggunakan muzik untuk merangsang minda dan menarik perhatian murid.
  • terapi ini digunakan untuk mengawal emosi dan dijalankan oleh seorang terapis.
  • aktiviti yang dijalankan adalah seperti pergerakan bebas mengikut irama muzik, memainkan alatan muzik mengikut rentak yang diperdengarkan serta menghayati irama.
  • murid melakukan gerakan menggunakan alatan untuk menghasilkan bunyi. Bunyi-bunyi ini apabila digabungkan akan menghasilkan satu irama muzik yang tersusun.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More