a) Peneguhan Positif dan Peneguhan Negatif.
- mengikut Skinner, apabila sesuatu gerakbalas atau tingkahlaku yang dihasilkan adalah memuaskan, peluang mengulangi tingkahlaku operan ini akan bertambah.
- tingkahlaku operan ini boleh diajarkan dan dipelajari melalui satu stimuli yang sesuai dan diberi sebaik sahaja wujudnya tingkahlaku operan itu.
- contoh peneguhan positif : memberi pujian, penghargaan, hadiah dan sebagainya sebaik sahaja tingkahlaku operan yang sesuai berlaku.
- contoh peneguhan negative : menghalau seorang murid yang membuat bising dari kelas dengan tujuan tingkahlaku tersebut akan dihapuskan supaya murid-murid lain dapat meneruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran tanpa gangguan.
b) Denda.
- untuk menghentikan sesuatu tingkahlaku yang tidak diingini.
- hanya boleh membawa kesan dalam tempoh yang singkat sahaja. Selepas itu tingkahlaku yang tidak diingini biasanya diulangi lagi.
c) Reverse Psychology
- menggunakan psikologi untuk memodifikasikan tingkahlaku negatif kepada positif.
- teknik ini memerlukan kemahiran guru memahami psikologi murid yang berkenaan serta mengenalpasti sikap, pandangan dan pemikiran dalamannya.
- tujuan reverse psychology ialah untuk menginsafkan murid agar menghapuskan sikap negative dan memupuk sikap positif demi membentuk tingkahlaku yang diingini.
d) Shaping
- proses pembentukan tingkahlaku yang diingini melalui beberapa peneguhan yang diberi secara beransur-ansur dekat kepada tindakbalas yang diharapkan.
- pada mulanya, shaping digunakan untuk mengajar haiwan untuk melakukan aktiviti permainan seperti yang dapat dilihat dalam sarkas dan zoo. Mengikut ahli-ahli psikologi, proses shaping juga boleh digunakan untuk membentuk tingkahlaku manusia yang diingini.
e) Kontrak (lisan dan bertulis)
- membuat perjanjian secara lisan atau menandatangani kontrak merupakan salah satu cara yang berkesan untuk memodifikasikan tingkahlaku negative kepada positif.
- menandatangani kontrak secara formal di hadapan orang yang disanjungi, contohnya Guru Besar, akan meyakinkan murid berkenaan bahawa dia perlu memandang berat terhadap tindakan yang dijanjikan.
- Menentukan tingkah laku yang ingin dimodifikasikan
- Mengumpul data - mengenal pasti antiseden kawalan, menentukan respon peringkat awal, dan mengenal pasti akibat kawalan
- Merancang program tindakan - memilih strategi untuk menambah atau mengurangkan kekuatan respon
- Implement dan penilaian program
- Penutup - menamatkan program
0 comments:
Post a Comment